Kitleler İçin Dini Sanat:Barok

Logo
Kitleler İçin Dini Sanat:Barok
  • 936 Okuma
  • 0 Yorum

İtalya'nın Roma kentine yolculuk ettiğinizi hayal edin.Bütün bir gün tarihi yerleri gezip dolaştıktan sonra Quirinale semtindeki Trevi Meydanı'na varıyorsunuz ve oradaki Trevi Çeşmesi'ni görüyorsunuz.Onun süslü detayları dikkatinizi çekiyor.Deniz Tanrısı Neptün,iki denizatı ve iki tanrının çektiği bir arabanın tepesinde dikiliyor.Solunda Bereket Tanrıçası,sağındaysa Sağlık Tanrısı duruyor.Bu heykellerin size aktardığı doğrudan mesajdan etkilenip duygu ve huşu ile doluyorsunuz.İşte bu Barok sanatıdır.

Katolik Kilisesi'nin Bir Tepkisi Olarak Sanat

1600 dolaylarında ortaya çıkan Barok hareketi esasında Katolik Kilisesi'nin iç reformunun bir sonucudur.Martin Luther'in başlattığı Protestan Reformu gayet yolunda gidiyordu;vatandaşlar bu reformu benimsiyor ve yeni Protestan zümreler oluşuyordu.Bu harekete karşı koymak için Papa III.Paul,Trento Konseyi'ne Karşı-Reform'u başlatma çağrısında bulundu.Bunun sonucunda sanatın,eğitimli ve cahil kitlelere inancın inceliklerini açıklamak için kullanılması gerektiği beyan edildi.Dini sanatın doğrudan olması,duygu uyandırması ve izleyici ruhsal tahayyüle yönlendirmesi istendi.Protestanlar kendi ibadet mekanlarının basit ve sade olmasını isterken Konsey,Katolik kiliselerinin görkemli olması ve Tanrı'nın azametini ve kudretini yansıtması gerektiğini buyurdu.Bu görkem Katolik inancının duygusal derinliklerini yeniden teyit ederken gözlemcilere Kilise'nin gücünü ve etkisini hatırlatıyordu.

Barok Tarzı Şekillendirmek

Barok heykeller genellikle birçok bakış açısı sunar ve enerji uyandırmaya yarayan figür grupları içerir.Barok heykeller aynı zamanda gizli ışık ve su çeşmeleri gibi ilave unsurlar da barındırır.Barok dönemin en önemli heykeltıraşı olan Bernini,mermeri yontarak maddi ve manevi figürler yaratma konusunda doğuştan gelen yeteneğiyle tanınıyordu.En meşhur heykellerinden biri Roma'daki Santa Maria Della Vittoria kilisesinin Coronaro Şapeli için yaptığı Azize Teresa'nın Vecdi adlı heykelidir.

Barok heykelin ustalarından biri olan Brezilyalı Aleijadinho,Brezilya'nın Congonhas kentinde Matosinhos'lu Bom Jesus Tapınağı adında bir grup heykel yapmıştır.Sabuntaşından yapılan heykeller,Eski Ahit'in peygamberlerini bir taraçanın çevresinde gösterir ve heykeltıraşın en zarif yapıtlarından biri olarak görülür.

Görkemli Mimari

Barok mimari;sütunları (sıralı sütunlar),kubbeleri,ışık-gölge oyunlarını,renk etkilerini ve muazzam büyüklükleri vurgular.Barok mimarinin iç mekanları daha önce hiç görülmemiş abidevi merdivenler içerir.Zengin iç mekan ayrıntılarıyla dolu devlet dairesi,saray yatak odası ya da şaşaalı taht Barok mimarisinin ortak özelliği haline geldi.

Orta Almanya da Barok mimariyi benimsedi ve buna örnek olarak Dresden'deki Zwinger Sarayı ve Ludwigsburg Sarayı'nı gösterebiliriz.Aynı şekilde Barok mimarinin örnekleri Avusturya,Rusya ve İngiltere'nin yanı sıra diğer Avrupa şehirlerinde ve Latin Amerika'da görülebilir.Keza Barok tarzı şehir planlama da Avrupa'ya yayılmıştır ve günümüzde pek çok şehirde Barok park planlarının ortak bir özelliği olan meydanlarda ve açık alanlarda kesişen caddelere rastlayabilirsiniz.

Gösteri Sanatları

Barok dönem,somut mimari mekandan başlayarak tiyatronun çeşitli bakımlardan evrilmesine katkıda bulundu.Bu dönemde tiyatro çoklu ortam deneyimine,sahne ise izleyicilerin sadece belli eylemleri görebildiği sınırları çizilmiş bir alana dönüştü.Sahnenin ardındaki makine ve teknolojik araçlar (çoğunlukla ipler ve makaralar) perdenin arkasında tutuldu.Aniden yapılan sahne değişimleriyle romantik bir bahçe sorunsuz bir şekilde sarayın içine dönüşüveriyordu.Bu sahne düzeni günümüzde de Brodway'de ticari oyunlarda kullanılan bir düzendir.

Barok dönemde tiyatroda yaşanan değişimlerin bir sonucu olarak öne sürülmüş "Theatrum Mundi" terimi,"Dünya bir tiyatro sahnesidir"der.Bu tiyatro tarzı,gerçek dünyanın yeniden yaratılıp düzenlenmesine olanak tanır.Barselona'da bulunan Gran Teatre del Liceu'da Orfeo operasının sahnelenmesi Barok dönemde kullanılmış yapım tarzının harika bir örneğidir.Hem yeryüzünde hem de Hades'te geçen bu operanın mitolojik yapısına rağmen,illüzyona gölge düşürmemek adına oyun sırasında sahne işçilerini ve ipleri gizlemek için büyük bir çaba sarf edilmiştir.

yazar

Değişik konuları araştırıp,paylaşmayı seven,değişik bir arkadaşınızım :))