Skandal Ressam:Edouard Manet

Logo
Skandal Ressam:Edouard Manet
  • 1545 Okuma
  • 0 Yorum

Manet,akademik resmin kurallarını takip etmeden her şeyi yapmış bir Fransız ressamdır.Modern zamanların aylaklığını,şehvet düşkünlüğünü resmetmek için geleneksel formları kullanarak popüler algılara meydan okumuştur.Serbest fırça darbeleri,açık saçık modelleri ve cesur dediğimiz çıplak resimleri sanat dünyasına kabul ettirmede zorlanır ve bazı engellerle karşılaşır ama bunlara rağmen izlenimci ressamlar diye anılacak yeni bir kuşağın içine sokmuştur.

İlk İlhamı Bulma Arayışı

Yüksek tabakaya sahip ailesi Manet'in resimle uğraşmasını hiç istemedi ama Manet resim yapmaktan vazgeçmedi.Sonunda inatçılığından vazgeçen ailesi,Manet'i tarih ressamı olan Thomas Couture'un yanında tahsil görmesi için Paris'e gönderir.

Manet sanat eğitimini Paris müzelerindeki tabloları kopyalayarak geçirdi.Hocanın aşırı kuralcı davranışlarını benimsemesede hocasıyla çıktığı Avrupa gezilerinde kendisini etkileyen sanatçılarla tanıştı.Ressamlar Diego Velazquez ve Francisco Jose de Goya,Manet'in resimlerindeki karanlık tonlarını esinlemişler ve ileriki yıllarda konu konu seçimini fazlasıyla etkilemiştir.

Manet'in Eşsiz Dokunuşları

Manet,suluboya ve pastel boya ile resimler yaptıysa da yağlı boyaya ağırlık vermiştir.Pastel boyayla 400'ü aşkın resim yapmıştır.Modern zaman figürlerini kendi geleneksel biçimini kullanarak kendine özgü bir akım yaratmıştır.Manet,Paris sokaklarında saatlerce dolaşır,eskizler yapmak için durur ve bir sonraki resimleri için konu arayışına girerdi.

Ressamın modern konu seçimleri,fırça darbeleri,kendine özgü üslubu çok tartışıldı.(Halbuki salsanıza adam istediği yapsın.Bu insanlara batan ne anlamıyorum.)İstenen rengi elde etmek için üst üste boya ekleme olayını terk eden ilk  ressamlardan biriydi.Onun yerine,resmini ne görüyorsa o rengi boyuyormuş.Kopyalamıyor,gördüğünü yapıyor.Alla prima denen bu teknik,ressamın doğaçlama çalışmasını ve yaratıcı resimler çıkarmasına yol açıyordu.Manet'in bitmiş eseri çağdaşlarınınkinden çok daha düz bir görünüşe sahipti.Bu özelliği amatör işareti olarak eleştirilse de modern sanatın yükselişiyle birlikte yaygınlık ve takdir kazanıyor.

***************

Genel Manet'in sanatının özel olmasının sebebi,aynı zamanda onu tartışmalara sürekleyecek olan şeydi de.Geleneksel resimleri bağlanması,doğrudan Paris sokaklarında hüküm süren günlük hayattan aldığı kentli insan modelleriyle bozuluyordu.Paris Salonu,Manet gibi yeteneğini yeni gün yüzüne çıkaran sanatçılar için biçilmiş kaftandı.ama bu salonun aşırı geleneksel tavrı Manet'e engel olmuştur.

Manet gerçekçi resimlerini Salon'a teslim etmeye 1859'da başladı ve ressamlık hayatı boyunca salonda kabul görmüştür.İlk resmi olan Absent İçicisi alışılmadık bir konuyu değerlendirdiği için kabul edilmemiştir.Bu tablo toplum tarafından dışlanmış bir adamı ön plana atılmıştı.Bu resim,Manet'in bohem idealleriyle sanat dünyasının boğucu geleneklerine karşı olacak bir mücadelenin başlangıcıydı.Manet'in tablolalarındaki günlük yaşamdaki insanlar,topluma olan inancını yitirmiş,toplum tortuları konuları fazlasıyla ilgi çekince,eleştirmenlerin eleştiri oklarına hedef olmasına yol açtı.

Manet'in Salon tarafından ilk kabul edilen tablosu 1891'deki İspanyol Şarkıcısı mansiyon kazanmasıyla gerçekleşti.Ne var ki,1863'te eserlerinin yarısı Salon tarafından reddedildi.Manet'in 1864'te Salon'a verdiği resimlerde pek ilgi görmedi.Boğa Güreşi tablosu,perspektifinden dolayı eleştirmenleri kızdırmıştırdı.Ölü İsa ve Melekler tablosuda dine aykırı olduğu için kabul görmemiştir.

Manet'in Salon'la,halkla ve eleştirmenlerle olan kötü ilişkisi,1865'teki tablosu Olympia zirveye ulaştı.Salon resmi kabul ettiyse de halkın öfkesinden dolayı daima koruma altında olması gerekiyordu.Manet'in emin,cesur,davetkar ve çıplak bir fahişe tanrıçayı resmetmesi çoğu kişiyi raydan çıkardı.Manet,nazik ve bir o kadar centirlmen tavrı bu olayları hiç dikkate almamıştır.

Manet Sonunda Sevdikleriyle Tanışıyor

Olympia skandalından sonra Manet zamanının genç sanatçıları arasında sadık hayranlar edindi.Cafe Guerbois'de buluşan sanatçılar,yazarlar ve sanatseverlerden oluşan küçük bir grubun lideri oldu.Bu sanatçıların arasında;Edgar Degas,Claude Monet,Renoir,Alfred Sisley,Camille Pissarro ve Cezanne gibi yetenekli sanatçılarda vardı.Manet onların normlardan sıyrılmasını sağladıysa da,Manet'de bu sanatçılardan etkilenmişlerdir.Halka sunduğu en son ve ustaca resmi 1882'deki Folies-Bergere'de Bir Bar resmiydi.Manet bu resmi Salon'a verdiğinde 50 yaşındaydı ve sağlığı çok kötü durumdaydı.Bu ünlü tabloyla birlikte artık Parisli bir barmen çevresinde oluşan karmaşanın içine girmişti.Eski bir dostu,ressamlığının,yeteneğinin sayesinde ulaştığı zirve sayesinde Manet'e bir Şeref Madalyası verilmesini sağladı(Sağolsun :D).Manet,ömrü boyunca bu ödülün peşindeydi ve sonunda sanatçılığı takdir görmüştü.Manet,ertesi yıl frengi yüzünden ayağı kesilmişti.Bu durumdan 11 gün sonra da vefat etti.Halk ölümünden sonra sanatçının değerini ve onun sanatına büyük ilgi göstermeye başlamışlardı(Klasik tabi!).Cenazesinde Degas şöyle demiştir:"O,sandığımızdan daha büyüktü."

yazar

Değişik konuları araştırıp,paylaşmayı seven,değişik bir arkadaşınızım :))